gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

12.03.2013 Stodůlecké Portování 2013 (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
Reportáže
Ve dnech 6. a 7. března se v pražském stodůleckém Mlejně konala, za pečlivé režie a dramaturgie Marušky Navrátilové, již pojedenadvacáté předkola pražské Porty. Zúčastnilo se 10 a 13 soutěžících, tedy zhruba polovina soutěžících z nejsilnějších ročníků z let devadesátých minulého století. A nebylo to vůbec na škodu – už po několikáté jsme byli ušetřeni „trestných poslechů“. Kdo my – porota: Miloš Keller, Petr Křivohlávek (Lochness), Martina Nová (exSpurná), Milan Krbec (Zelenáči) a Daniel Király (vítěz talentu Countryradia v r. 2012). O zvuk se staral Pája Jindrák, moderoval Petr Bohuslav.

Porta
Porta
První večer začínaly ŠEGINY a předvedly vcelku bezchybný pop-folk, korunovaný třetí skladbou v latinskoamerickém stylu. ALEŠ PTÁČEK předvedl velmi nepřirozené frázování a násilné natahování textů do nepříliš výrazných melodií. Duo TMEL se orientovalo trochu do jazzu, trochu do renesance a výsledek byl spíše rozpačitý, umocněný tím, že neměli vlastní repertoár. Zpěvačka mi přišla jako Edita Štaubertová, než nazpívala své slavné Zlaté střevíčky. Následující EXCELLENCE nabídla plnokrevný folk-rock s dobrou kytarou i perkusemi, zpěvák se trošku shlédl v kolegovi Kodymovi z jiného žánru, ale nevadilo to. PAVEL KOHN patří mezi zřejmě začínající interprety a tak potřebuje zejména praxi. Zárodky vtipných textů by měl, a pokud dokáže i vážné téma zpracovat s nadhledem (což se mu u skladby Masakr ne zcela povedlo) a procvičí hru na kytaru, bude postupovat s přehledem a ne s odřenými zády. PETR FEIKL patří mezi ostřílené soutěžící (sám i s kapelou) a nedá a nedá si poradit ohledně repertoáru. A tak jako sólista působí zbytečně akademicky až afektovaně. Skupina KAMARÁD KRTEČEK předvedla bezradnější formu židličkového folku a ještě se to celé trošku sypalo jak brambory. Ale třeba jen neměli svůj den. Opravdovou bombou byl JIŘÍ ŠÁMAL s jakýmsi švýcarským létajícím talířem, na který vyluzoval nadpozemské zvuky (nepoznamenal jsem si název nástroje, snad někdo doplní, vy ostatní se přijďte podívat na pražské základní kolo – finále 17. dubna). Jeho civilní projev zvuk nástroje ideálně doplňoval. AULEN ORFEUS nabídl tramp-folk let osmdesátých, ale celé to mělo atmosféru střídavě ekologicky vtipnou, střídavě romantickou. Uzavírající FILTR trošku připomínal představení OPSO, zpěvák byl bezesporu pohybově nadaný, kdyby tak byl i hlasově, mohlo to vyjít.

Druhý den začínal JAKUB BALCAR, bohužel se všemi nedostatky nadšeného interpreta – místy až řval, velmi dramatizoval a přehrával a ve výsledku mu nebylo rozumět. Ani CHORÉ MOZKY nepředvedly nic moc jiného – přinejmenším by to chtělo secvičit repertoár. MANGABEJ předvedl solidní folk-rock s plným zvukem, zaujal klávesami, výkonem i zpěvem. HUMBUK vystoupilo jako duo a i v této sestavě jim to sedlo – zjevně nemají žádné základní problémy, a tak se mohou soustředit na vtipné texty. Dostala mě skladba Vlastní rajský, tu musím zahrát v rádiu! Harmonikář a divadelník MAREK VOJTĚCH předvedl zřejmě výřez ze svého standardního repertoáru – trochu kuplety, trochu komunální satira a angažovanost. Chceme to takto ale ještě vůbec? KALYPSO slibovalo být trampské, ale bylo především naprosto neživé, mdlé až mrtvé. Třeba taky neměli svůj den. A v textech pořád něco řešili. Není už všechno ve folkových textech vyřešeno? Bombou druhého večera byl MAREK JELÍNEK. Dorazil až z Kolína, předvedl výborný hlas i ve výškách, skvělé současné texty a dokonalou interpretaci. Evidentně bych tipoval, že bude MC v některém z pouličnějších žánrů (hip-hop?) a pro účely Porty svou tvorbu upravil do melodična. Takhle nějak folk osvěžil před lety Xindl X. BEZ NOT byli tentokrát jen tři a byli nejistí zejména ve dvou pomalejších skladbách. FLENDER A SPOL. nabídli standardní mix folku a trampské muziky, zvládnutý, ale ne moc nový. VE DVOU moc nepřesvědčili – jakoby hráli pro sebe, tak nějak obrácení niterně, navíc s neurčitými melodiemi. Zajímalo by mě, čím si mysleli, že zaujmou. FRANTA K. BARTÁK údajně už soutěžil posedmnácté. na Portě (no, možný to je) a tentokrát bych mu postup do základního kola snad i dal za snahu – určitě se zklidnil v kytarových skladbách, bohužel, jakmile přešel ke klavíru, ztratil zábrany a vyděsil ostatní členy poroty. Zjevem úplně mimo byla ADÉLA POLÁŠKOVÁ – údajně soutěžící na Portě spolu s Karlem Plíhalem a Wabi Daňkem (já si ji nepamatuji, někdo snad ano?). Za ta léta se přetavila v osobitou šansoniérku staromódního ražení. Nelze jí upřít snahu a odvahu, ale tento typ přednesu šansonu má již Porta cca 20 let za sebou. No, a nakonec jediná countryová kapela GBD, navíc s úvodní instrumentálkou – sice nic nového nepřinesli (lze to v tradiční country ještě vůbec?), chvílemi působili jako Rockec Ivo Pešáka, ale celkově to byl příjemný zvládnutý výkon bez rutiny.

Suma sumárum – 17. dubna budou znovu soutěžit: Šeginy, Excelence, Pavel Kohn, Jiří Šámal, Aulen Orfeus, Mangabej, Kalypso, Marek Jelínek, Flender a spol., Humbuk a GBD. A ještě trochu statistiky: Plný počet hlasů od všech porotců získalo šest postupujících, další čtyři získali 3, pět 4 hlasy a jeden postupující získal stále ještě polovinu maxima. Opět se porota shodla na všech postupujících hned po prvním kole sčítání. Prostě, opět dobrou, resp. špatnou muziku poznali všichni stejně, bez ohledu na to, z které části hudebního spektra ten který porotce pocházel.


PS:  Dodatek pro romantiky: Busík 174, který mě vezl domů, přijel na minutu přesně a připadalo mi, že si tak nějak povrzáváním svého kloubu a syčením při zavírání dveří notuje nějakou z písniček právě skončivšího večera. Jakoby průjezdem kolem Mlejna nasál něco z té skvělé atmosféry porozumění, která tam mezi těmi lidičkami vládla a přeneslo se to i na obyčejné kaštany uvnitř Karosy, kteří ještě stanici předtím nic netušili. Po stanici Kovářova následuje stanice Mládí a v tom mi to přišlo jako velká symbolika. Autobus uhánějící do neznámé tmy velkoměsta vezl kousek atmosféry Mlejna a lidé vystupující z něj ji roznášeli dál do svých domovů, eventuelně do návazných spojů. Ještě tramka pětadvacítka u Sparty se jakoby chvěla portovním (tentokrát ne sportovním) nadšením. Při představě, že tu atmošku Porty doveze až kamsi na Lehovec, a tam ji všemi svými šesti dveřmi vypustí ven, mi bylo tak nějak dobře u srdce, plic, ledvin i jater.

Sdílet na...
Kam dál?

» Festival Porta slaví 50let (Agentura JV)

» Řevnice z rychlíku (Miloš Keller)

» Fotostřípky z Porty v Řevnicích (Renata Králová)

» Republikové finále XXIII. ročníku Dětské Porty a Melodie 2014 (Džexna)

» 57. ročník festivalu Porta se uskuteční opět v Lesním divadle v Řevnicích (Jiří Vondráček)

Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |12.03.2013 08:52:17
No vidíte, pane Keller, a ani to nebolelo . Nebýt romantického dodatku, označil bych Vaši reportáž za velmi suchou. Takhle je tou romantikou alespoň mírně zvlhčena a jistě suché nezůstane ani to pověstné jedno oko!
davy   |Registered |12.03.2013 09:52:06
Porotce musí nutně vnímat portovní atmosféru jinak než soutěžící. Horší by bylo, kdyby buďto porotci chválili vše bez rozdílu, anebo by soutěžící vnímali tu atmosféru negativně a příště radši seděli doma u bedny. Souboj MK-JŠ mi proto přijde poněkud zbytečně protahovaný, přitom se na něj nevztahuje amnestie.
Z článku jsem si jednat mohl udělat úsudek, jak kdo v těch Stodůlkách hrál, a jednak přestávám věřit teoriím o úprku soutěžících z tohoto předkola ve strachu před MK. Naopak Pavel Kohn v minulých ročnících soutěžil na západě a letos se dobrovolně vrhl do Stodůlek.
Jan Koleda   |195.113.8.xxx |13.03.2013 10:56:53
Pane Krakonoši, čeština má pátý pád- pane Kellere. Asi jste sloužil dlouho v armádě a stále říkate i dvasta místo dvěstě..
Slávka-vy-  - létající talíř   |109.80.96.xxx |12.03.2013 09:36:43
Jíří Paparaci Šámal hraje na létající talíř hang drum (někdo to píše i dohromady )
Ještě by mě zajímalo, jestli je ve Mlejně i nějaký bufáč. Kdyby se mi povedlo nalákat někoho na vejlet do neznáma, tak abych ho uklidnila, že nejen duše bude nasycena...
Pokud jde o Marka Vojtěcha, slyšela jsem ho několikrát a podle ohlasů na jeho vystoupení můžu snad říct: "Chceme ho tak!"
Petr Merxbauer   |217.194.164.xxx |12.03.2013 10:56:51
Ve Mlejně je restaurace - můžete vyzkoušet již 5.4. při Klepání na vodáckou bránu, hraje Strašlivka a Epydemye ;-)
Slávka-vy-   |194.228.232.xxx |12.03.2013 12:33:50
Mně byste na Strašlivku a Epíky utáhli i na vařené nudli, tak uvidíme!
Mirek Pátek   |Registered |12.03.2013 09:47:13
Srdce, plíce, ledviny a játra - to je všechno pěkný, ale ve srovnání s pardubickou slezinou...
čtenář   |89.24.8.xxx |12.03.2013 10:57:52
Reportáž vyšla, byla zase stejná, jako každý rok, sarkastická, suchá nic nové nepřinášející, nic soutěžícím nevysvětlující, fráze každý rok stejně se opakující, pokrok ve slovníku nižádný, obzor si nerozšiřující, chceme to tak?
Peggy   |90.179.188.xxx |12.03.2013 11:26:54
Pěkně napsané, stručné. Jako motivačka pro návštěvu pražského finále vydařené. Závěrečný popis cesty je nejlepší a oceňuju, že si MK taky dokáže dělat prču. Tahle rovina je o dost lepší než někoho sprdávat za to, že je, jaký je.

Mimochodem jsem dneska jel tramvají kolem Lehovce a připadalo mi, jako by tam v ní ta radost z folku pořád ještě byla.
MK   |212.71.132.xxx |13.03.2013 10:55:36
Stále stejná vystoupení, stále stejné chyby, tak holt stále stejné fráze. Jak vy k my, tak my k vy. Jaký povel, takový výkon. Jaxe dolesa...., že jo.
Mary   |82.142.122.xxx |12.03.2013 12:44:24
No myslím, že nějaký maličkatý pokrok zlepšení u MK v hodnocení kapel nastal. Ano objevují se stále stejná slovní spojení, ale už se mi to nezdá tak demoralizující. Myslím, že by to chtělo ještě zlepšit a také bych trochu polemizoval s tím škatulkováním. Chtělo by to opravdu trochu srozumitelnosti pro účinkující. Hodně štěstí a radosti, o tom by to mělo být a to Vám všem přeju.
davy   |Registered |12.03.2013 21:55:03
Mně tam nějak nesedí ten výčet, kolik postupujících dostalo kolik hlasů:
6 postupujících dostalo plný počet hlasů, tj. 5, neboť bylo 5 porotců
4 postupující dostali 3 hlasy
5 postupujících dostalo 4 hlasy
1 postupující získal polovinu maxima, že by 2,5 hlasu?
Celkem je to 16 postupujících, ale článek jich obsahuje pouze 11.
MK   |212.71.132.xxx |13.03.2013 10:58:59
V původním textu bylo: "Plný počet hlasů od všech porotců získalo 6 postupujících, další 4 získali 3,5-4 hlasy a jeden postupující získal stále ještě polovinu maxima". Zkreslení vzniklo někde při korektuře?
davy   |Registered |13.03.2013 11:50:16
Díky, tím se to vysvětluje.
Jan Koleda   |195.113.8.xxx |13.03.2013 10:54:36
Tuhle jsem otevřel konzervu a představte si, nebyl v ní Jiří Šámal s talířem, ale vlastní rajský.
davy   |Registered |13.03.2013 11:51:22
Na to byla porota připravena, Milan Krbec dříve pracoval na katedře konzervárenství VŠCHT.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
15161718192021
222324
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib